“Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.“ AQ 9:129


Wednesday, 8 June 2016

8. Hadith dan Sunnah



Penulis telah menetapkan bahawa perjalanan ini perlu berpandukan AlQuran semata-mata dan sepertimana yang ditulis di artikel 2, penulis juga meragui hadith.   

Namun, mengikut agamawan, untuk menjadi seorang Islam, kita wajib patuh kepada AlQuran dan Hadith secara selari, serta menegakkan sunnah Rasulullah.  Walaupun penulis musykil dengan agamawan tetapi untuk berlaku adil kepada mereka dan kepada diri sendiri, penulis perlu memahami terlebih dahulu apa itu sunnah dan apa itu hadith bagi memastikan penulis telah memilih jalan yang betul.  

Sunnah

‘Sunnah Rasulullah’ diterangkan oleh agamawan sebagai cara hidup Rasulullah iaitu cara berpakaian, cara makan, cara tidur, apa yang dimakan dan sebagainya.     

Walaubagaimanapun, apa yang penulis jumpa di dalam AlQuran mengenai ‘sunnah’ adalah seperti berikut:
Perkataan ‘sunnah’ adalah terbentuk dari akar kata S-N-N dan ianya disebut 21 kali di dalam AlQuran.  Dua kali sebagai kata nama ‘sinn, 16 kali sebagai kata nama ‘sunnat’ dan tiga kali sebagai ‘masnun’.  (Sila rujuk website corpus.quran untuk senarai dan perbandingan makna perkataan di dalam AlQuran)

Sunnah membawa maksud ‘cara yang biasa’ atau ‘kebiasaan/ketetapan’.   AlQuran banyak menyebut tentang Sunnah Allah atau Sunnatullah yang mana telah dibincangkan dalam artikel 5 iaitu hukum Allah yang merupakan ketetapan Allah atau hukum alam semulajadi.  

Tiada satu pun perkataan dari akar kata S-N-N di dalam AlQuran yang merujuk kepada ‘cara Rasulullah’ atau ‘ketetapan Rasulullah’.  

Tidak ada satu pun perincian atau arahan di dalam AlQuran yang menyuruh kita mengikut cara Rasulullah tidur, makan, berjalan dan sebagainya.  Kenapa?

Pastinya kerana ia adalah remeh dan tidak penting dan berkemungkinan tidak relevan dengan zaman, keadaan atau budaya dan cuaca setempat seseorang individu.  

Tindakan meniru-niru cara hidup Rasulullah memaparkan pemikiran sempit sipeniru di mana Tuhan atau agama Islam digambarkan seolah-olah berkisar di dunia Arab dan di zaman Rasulullah semata-mata.  Ini tentu sekali tidak menepati sifat AlQuran yang universal serta konsep keTuhanan yang berkuasa ke atas seluruh alam semesta.  

Sesungguhnya tiada keraguan lagi bahawa amalan sunnah yang diterapkan oleh para agamawan sebenarnya tidak pernah dituntut oleh Allah.  

Hadith

Arahan agamawan agar kita taat kepada hadith adalah berdasarkan ayat-ayat berikut: 

“Dan taatlah kepada Allah dan RasulNya jika kamu adalah orang-orang beriman.” AQ 8:1

“Katakanlah: ‘Ta’atilah Allah dan RasulNya; Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir.” AQ 3:32

Baiklah, bagaimana kita perlu taat pada Rasulullah?  Apakah dengan mengikut hadith?  

Apakah Rasulullah yang menulis hadith?  Semua umat Islam tahu jawapan ini, iaitu TIDAK.  

Apa kata AlQuran tentang hadith? 

‘Hadith’ berasal dari akar kata H-D-Tha muncul sebanyak 36 kali di dalam AlQuran.  Secara dasarnya, akar kata ini membawa maksud ‘perkataan’, ‘kata-kata’, ‘pengucapan’, ‘laporan’, ‘penceritaan’ dan yang seangkatan dengannya.  

Allah telah menyatakan bahawa hadith terbaik adalah AlQuran: 

“Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan (hadith) iaitu Kitab Suci Al-Quran yang konsisten, yang berulang-ulang;……” AQ 39:23

Allah juga telah memberi amaran kepada mereka yang menulis kitab sendiri dan menyatakan bahawa ia adalah dari Allah:

“Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang menulis AlKitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya: ‘Ini adalah dari Allah’, untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu.  Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, kerana apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, kerana apa yang mereka kerjakan.” AQ 2:79

Bahagian manakah di dalam ayat ini yang kita tidak faham?  Bukankah penulis hadith lah yang menulis dengan tangan sendiri dan menyatakan bahawa ia dari Allah?  Kenapa kita perlu taat kepada mereka?
Amaran keras agar jangan sekali-kali beriman dengan perkataan (hadith) yang lain dari AlQuran diulang lagi: 

“Celakalah pada hari itu orang-orang yang berdusta! Maka dengan perkataan (hadith) manakah sesudah AlQuran mereka akan beriman?” AQ 77:49-50

Para gamawan sendiri mengakui bahawa hadith bukanlah ditulis oleh Rasulullah tetapi oleh manusia yang hidup 150 – 200 tahun selepas kewafatan Rasulullah.  Semua umat Islam tahu bahawa sumber penulisan mereka pula adalah dari penceritaan atau dengar cakap yang kononnya bersusur galur sepanjang 150 – 200 tahun dari sahabat atau orang-orang yang hidup di zaman Rasulullah.  Tulisan itu pula melalui beberapa suntingan oleh anak-anak murid para penulis hadith tersebut.  

Oleh itu, apa buktinya yang apa yang didengar itu tepat?  TIADA.   

Sekali lagi, kita hanya meneka-neka, bersangka-sangka dan mengikut-ikut arahan agamawan walaupun tiada bukti dan kepastian.  

Satu-satunya yang pasti ialah, jika kita taat kepada hadith, kita sebenarnya taat kepada penulis-penulis hadith, bukan kepada Rasulullah dan kita juga terang-terangan menentang perintah Allah. 
Oleh itu, bagaimana caranya untuk taat kepada Rasulullah dan Allah sekali gus?

Menurut AlQuran, Rasulullah diutuskan untuk menjadi PENYAMPAI ajaran AlQuran kepada manusia, tidak lebih dari itu:

“Samada Allah perlihatkan kepadaku sebahagian yang Dia ancamkan kepada mereka atau Dia wafatkan aku kerana sesungguhnya tugasku hanya menyampaikan saja, sedang Tuhanlah yang menghisab amalan mereka” AQ 13:40

Rasulullah TIDAK DIBENARKAN menambah-nambah atau menukar-nukar satu apa pun di dalam AlQuran: 

“Ia adalah wahyu yang diturunkan dari Tuhan semesta alam.  Seandainya dia (Muhammad) mengadakan sebahagian perkataan atas Kami, nescaya benar-benar Kami pegang dia pada tangan kanannya.  Kemudian benar-benar kami potong urat tali jantungnya.” AQ 69:43-46

Rasulullah HANYA mengikut apa yang diwahyukan yakni, AlQuran: 

“Katakanlah: ‘Aku bukanlah Rasul yang pertama di antara Rasul-rasul dan aku tidak mengetahui apa yang akan diperbuat terhadapku dan tidak terhadapmu.  Aku tidak lain hanyalah mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku dan aku tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan yang menjelaskan.” AQ 46:9

Rasulullah hanyalah UTUSAN Allah.  

“Yang Terpuji itu tidak lain hanyalah seorang utusan, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang utusan.  Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang?  Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur” AQ 3:144

Jelas di sini bahawa Rasulullah tidak pernah mencipta hukum-hukum tambahan sendiri.  Baginda juga tidak mereka-cipta ritual ibadah dan penyembahan.  Baginda tidak menghalal dan mengharamkan apa-apa yang tidak disebut di dalam AlQuran sepertimana yang dilakukan oleh penulis hadith, kerana Rasulullah bukan pasangan atau sekutu kepada Tuhan yang turut mempunyai hak untuk menghukum, mencipta hukuman atau ritual atas nama Tuhan.  Baginda hanyalah utusan.  

Maka jika kita ingin taat kepada Rasulullah, kita hanya perlu mengikut AlQuran dan AlQuran semata-mata. 

Dengan ini, pegangan penulis terhadap AlQuran semakin kukuh dan penulis semakin teruja untuk meneruskan perjalanan. 


No comments:

Post a Comment