“Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.“ AQ 9:129


Saturday, 25 June 2016

10. Kembali ke Pangkal Jalan


Perjalanan melalui AlQuran semata-mata sememangnya indah, namun ada cabarannya.  Cabaran datang dalam bentuk penentangan di kalangan Islamis yang gemar memaksa fahaman mereka ke atas semua manusia lain.  Oleh itu, menceritakan pengalaman ini kepada orang sekeliling merupakan satu risiko yang besar.


Namun, benarlah bahawa AlQuran itu tidak mengalpakan satu apa pun dan Allah telah terlebih dahulu mengingatkan kita tentang mereka ini: 

“Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, engkau akan dapat melihat pada muka orang-orang yang tidak percaya itu tanda marah, hampir-hampir mereka hendak menyerang mereka orang yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka.  Katakanlah ‘jika demikian, mahukah aku khabarkan kepda kamu yang lebih buruk lagi daripada apa yang telah menyebabkan kemarahan kamu itu’  Ialah neraka yang telah dijanjikan oleh Allah kepada orang-orang yang tidak percaya, dan itulah seburuk-buruk tempat untuk dituju.” AQ 22:72)

Penulis dapati bahawa ayat ini benar-benar terbukti iaitu apabila dibawa ayat-ayat AlQuran, kebanyakan orang kita menjadi marah, lebih-lebih lagi apabila ia secara langsung memberi amaran tentang hadith yang menjadi pegangan mereka, dan juga berkenaan bahaya mengikut ahli-ahli agama.   Benarlah peringatan Allah bahawa mereka hampir-hampir menyerang, mengugut untuk menangkap, malah menyebarkan amaran pada orang lain agar memusuhi dan menjauhi fahaman kita yang berlandaskan AlQuran semata-mata. 

Bukankah ini pelik?  Bagaimana seorang yang mengaku Muslim menjadi marah apabila seorang Muslim lain ingin berpegang kepada AlQuran semata-mata?  Bukannya penulis ingin berpegang kepada Bible, atau kitab agama lain, tetapi AlQuran! yang dilaungkan sebagai ‘imam’ kepada umat Islam!  Kenapa ini menjadi masalah kepada mereka?  Apa yang berlaku?

Mereka sebenarnya takut untuk mengakui hakikat bahawa segala ritual agama tidak ada dalam AlQuran dan enggan percaya bahawa Allah tidak pernah menyuruh kita melakukan semua itu.  Sungguh mereka sebenarnya tidak percaya kepada AlQuran dan merasakan bahawa Allah telah ‘terlupa’ menceritakan dengan terperinci bagaimana untuk menyembahNya.  Mereka percaya bahawa penulis hadith lebih tahu lagi tentang apa yang Allah ingin kita lakukan.  Tidak terlintas di fikiran mereka bahawa, jika ia tidak ada di dalam AlQuran maka semestinya kerana Allah tidak pernah menyuruhnya.  

Penulis dapati kebanyakan orang Islam enggan percaya bahawa AlQuran membawa ‘deen’ iaitu jalan hidup, dan bukannya agama yang terdapat segala ritual penyembahan dan korban.  Malah orang islam sangat-sangat degil ingin menjadikan deen dan agama itu sebagai satu jalan yang sama.   

Bagi membuktikan fahaman penulis tepat, penulis perlu terlebih dahulu mencari dari mana asalnya ‘agama Islam’ yang dikatakan dari AlQuran ini.    Penulis perlu kembali ke pangkal jalan yang dilalui oleh nenek moyang manusia zaman dahulu bagi memastikan perjalanan penulis seterusnya tidak tersesat lagi. 

Memandangkan ritual solat dikatakan tercetus dari peristiwa Isra’ Mikraj dan peristiwa itu pula telah dibuktikan sebagai berasal dari kitab agama Zoroastrian, maka mungkinkah kunci kelahiran ‘agama Islam’ ini tertimbus dalam sejarah agama Zoroastrian?  

Agama Zoroastrian wujud sejak zaman sebelum Nabi Ibrahim lagi.   Agama Zoroastrian dikatakan dibawa oleh Nabi Zoroaster dan mula bertapak di Iran.  Ia lahir dari pengaruh agama Hindu iaitu agama terawal dalam dunia bertamadun.  Ahli agama Zoroastrian dipanggil ‘athaurvan’, manakala di India pula, pada ketika itu digelar ‘atharvan’.   Seperti yang ditulis di dalam artikel sebelum ini, kitab utama Zoroastrian ialah Avesta yang mana ajarannya hampir 100% menyerupai agama Islam termasuk puasa, sembahyang lima waktu (di waktu yang sama), kepercayaan kepada syurga neraka, hari kiamat, upacara korban binatang dan lain-lain. 

Agama Zoroaster amat mementingkan kedudukan ahli agama yang dianggap yang tertinggi.  Malah, agama ini juga mengutip wang atas nama cukai agama.  Dalam Islam, kutipan wang ini dikenali sebagai zakat manakala mengikut AlQuran ia sebenarnya ialah ‘zakaa’ yang bermakna memurnikan, dan tiada kena mengena dengan wang.  

Ironi sekali di dalam sejarah agama Zoroastrian, Tuhan telah memerintahkan Cyrus, Raja Parsi pada ketika itu untuk membina ‘rumah Tuhan’ di Jerusalem:  (Bukankah kisah ‘membina rumah Tuhan’ ini juga cuba disesuaikan dengan penerangan AlQuran mengenai pembangunan landasan sistem Allah oleh Nabi Ibrahim?)

(Now in the first year of Cyrus king of Persia, that the word of the Lord by the mouth of Jeremiah might be fulfilled, the Lord stirred up the spirit of Cyrus king of Persia, that he made a proclamation throughout all his kingdom, and put it also in writing, saying, Thus saith Cyrus king of Persia, The Lord God of heaven hath given me all the kingdoms of the earth; and he hath charged me to build him an house at Jerusalem, which is in Judah. Who is there among you of all his people? his God be with him, and let him go up to Jerusalem, which is in Judah, and build the house of the Lord God of Israel, he is the God which is in Jerusalem. --- Ezra 1:1-3)

Agama Yahudi (Judaism) dan Kristian turut lahir dari pengaruh Zoroastrian dan ini diakui sendiri oleh ramai pengkaji agama (http://www.askwhy.co.uk/judaism/0200PersiaJudaism.php).  Persamaan paling jelas antara semua agama ini ialah tudung kepala wanita, cara solat, dan termasuklah cara berwuduk. 

Seperti yang kita tahu kedua agama Judaism dan Kristian lahir selepas kewafatan Nabi di zaman mereka.  

Mungkinkah ini bermakna, selepas wafatnya Rasulullah, penulis-penulis hadith pula mencedok hampir keseluruhan kepercayaan Zoroastrian serta sebahagian ajaran agama Yahudi dan Kristian, lalu menjenamakan semula agama ini sebagai Islam.  

Beberapa ahli agama berhujah bahawa persamaan antara semua agama ini menunjukkan bahawa agama Islam itu dan segala ritualnya adalah benar kerana susur galurnya jelas dari Nabi-nabi terdahulu. 
Tetapi kemudian mereka juga berhujah bahawa AlQuran telah membatalkan semua agama yang lain kerana kitab-kitab agama itu  telah diseleweng.  

Jadi, apa sebenarnya?  Ajaran dan ritual agama-agama tersebut benar atau diseleweng?  Atau sebahagian benar dan sebahagian diseleweng?  Bagaimana kita menentukan yang benar dari yang diseleweng?  Apakah dengan meneka-neka dan memilih-milih sesuka hati kita?

Ayuh kita lihat apa kata AlQuran: 

“Ia menurunkan AlKitab (AlQuran) kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan Taurat dan Injil..” AQ 3:3

Ayat ini kemudian disambung dengan: 

“sebelum (AlQuran), menjadi petunjuk bagi umat manusia.  Dan Dia menurunkan AlFurqaan (AlQuran).  Sesungguhya orang-orang yang kafir terhadap ayat Allah akan memperoleh siksa yang berat.  Dan Allah Maha Perkasa, lagi mempunyai balasan.” AQ 3:4

Dalam surah 25 yang diberi nama AlFurqaan, kita mendapati bahawa AlFurqaan itu dirujuk kepada AlQuran sendiri yang mana membawa erti ‘pembeza antara yang benar dan yang salah’.  

Oleh itu, ayat 3:3-4 di atas membawa maksud bahawa Kitab-kitab terdahulu itu sememangnya benar, tetapi kemudiannya AlQuran diturunkan pula bagi mengesahkan apa yang benar.  

Jelas di sini bahawa Allah TIDAK menyuruh kita memilih-milih mengikut pendapat sendiri mana yang benar dan mana yang tidak dari ajaran Injil atau Taurat atau kitab-kitab lain sebelumnya untuk digunapakai semula.  

Malahan Allah telah memberikan satu kitab khas iaitu AlQuran yang terkandung di dalamnya apa yang benar sahaja bagi membezakan penyelewengan kitab-kitab terdahulu.  

Secara ringkasnya, Allah menyatakan bahawa semua di dalam AlQuran itu benar, dan apa yang ada di dalam Taurat atau Injil atau kitab-kitab lain TETAPI TIADA di dalam AlQuran adalah TIDAK BENAR dan bukan dari Allah. 

Justeru, kenapa ahli-ahli kitab memilih untuk membenarkan sebahagian ajaran Injil atau Taurat dan juga Avesta seperti tudung kepala wanita, solat, korban, haji, isra' mikraj dan sebagainya sedangkan ini semua tiada di dalam AlQuran?  

No comments:

Post a Comment