“Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.“ AQ 9:129


Tuesday, 19 July 2016

14. Dua Kalimah Syahadah




Penduduk negara maju seperti Jepun, Perancis, Jerman, Iceland, dan lain-lain telah pun lama hidup berdasarkan ajaran AlQuran.  Rakyat negara ini mampu menjalani aturan hidup yang diberkati tanpa perlu merujuk kepada AlQuran sebagai panduan.  Ini berlaku kerana penduduk negara-negara tersebut berupaya menjana kuasa akal dan memahami bahawa pentingnya untuk komited dalam tugas dan tanggungjawab di dunia serta mengikut peraturan yang damai dan tersusun.  Pemahaman ini telah akhirnya memandu mereka ke arah kejayaan, sejajar dengan janji Tuhan di mana orang yang bersollaa (komited) dan hidup mengikut sistemNya pasti berjaya.   

Oleh itu, penulis merasai bahawa bukanlah satu kebetulan apabila AlQuran itu, walaupun ia bersifat sejagat (universal) iaitu untuk semua manusia, tetapi hampir semua manusia merasakan bahawa ia diturunkan khas untuk panduan orang-orang Islam sahaja - terutamanya orang-orang Arab. 

Ini tentunya kerana kumpulan inilah yang paling degil menolak AlQuran dan peringatan mengenai pentingnya penggunaan akal untuk mencapai kehidupan yang baik.  Kumpulan inilah yang memerlukan bimbingan khas melalui kitab yang datangnya terus dari Tuhan.   

Dan bukan juga kebetulan yang bahasa AlQuran adalah bahasa Arab kerana jika diturunkan dalam bahasa lain tentulah lebih lagi kumpulan ini menolaknya. 

"Dan jikalau Kami jadikan Al Quran itu suatu bacaan dalam bahasa selain Arab, tentulah mereka mengatakan: 'Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya? Apakah (patut Al Quran) dalam bahasa asing sedang (Rasul adalah orang) Arab? Katakanlah:'Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al Quran itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) yang dipanggil dari tempat yang jauh" AQ 41:44

Ini menguatkan lagi fahaman penulis bahawa apa yang Tuhan perintahkan kepada manusia hanyalah untuk menggunakan akal masing-masing bagi mencapai aturan hidup yang aman, agar sejahtera dan berjaya.  Itu sahaja.  

Jika kita komited (sollaa) mengikut perintah ini dan mengakui serta mempercayai kewujudan Maha Pencipta dan tidak menyekutukanNya maka kita telah pun memenuhi objektif kewujudan kita di dunia.   

Bagaimanapun, untuk menjadikan hidup lebih bermanfaat dan mendapat keberkatan, kita haruslah mencabar diri untuk mencapai potensi sepenuhnya.  Contohnya, jika kita bijak dalam matematik atau quantum fizik, maka kita cabar diri kita untuk menjadi pakar dalam bidang tersebut, merungkai rahsia alam semesta seperti Professor Stephen Hawking.  Jika kita punya bakat dalam nyanyian, maka asuh dan berlatihlah sehingga menjadi penyanyi yang hebat seperti Michael Jackson.  Jika kita pandai merekabentuk kasut, maka usahalah sesungguh hati untuk berjaya dalam bidang tersebut seperti Jimmy Choo.  

Kemudian, murnikanlah (zakaa) apa yang kita kerjakan itu iaitu pastikan hasilnya membawa manfaat kepada manusia lain ataupun alam semesta.  Kita juga jangan sekali-kali lupa untuk bersedekah, merendah diri, berbuat baik pada semua orang, dan haruslah sentiasa bersyukur serta tetap patuh di jalan yang ditetapkan oleh Maha Pencipta iaitu jalan yang damai.  Ertinya, janganlah kita berlebih-lebih, tamak, berbuat kerosakan, dengki mendengki, benci membenci, menganiaya atau berperang dan membunuh orang lain.    
  
Ya, peraturan hidup yang dibawa oleh AlQuran itu sangat-sangat mudah.  Benarlah Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!    

"Tho Haa. Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah; tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi" AQ 20:1-4

Nampaknya, negara-negara yang aman dan maju itulah negara Islam, dan rakyat di negara-negara itulah yang sebenarnya Muslim iaitu manusia yang hidup dengan berperaturan dan damai.  

Kesedaran ini kemudiannya membawa penulis kepada persoalan mengenai dua kalimah syahadah.   

Mengikut ahli agama Islam, seseorang itu perlu mengucapkan dua kalimah syahadah bagi menjadikannya seorang Muslim.  Di Malaysia, kad pengenalan kita juga perlu menyatakan agama masing-masing. Apabila kita telah didokumenkan sebagai seorang Islam, kita sekali-kali tidak dibenarkan untuk menukar agama.  Oleh itu, walaupun seorang yang beragama Islam di Malaysia telah memilih untuk murtad, dia tidak akan dibenarkan berbuat demikian dan kad pengenalannya akan terus tertulis Islam.  Dengan cara ini, para agamawan percaya bahawa mereka telah berjaya menghalang seorang Islam dari murtad.  

Agamawan di Malaysia langsung tidak mengambil kira bahawa keimanan itu tidak mungkin dapat disahkan dengan sebarang dokumen.  Mereka seolah-olah tidak memahami bahawa iman itu adalah urusan Allah, bersifat ghaib, tidak boleh diketahui, dilihat, dan jauh sekali disahkan oleh manusia.  

"Dan sesungguhnya Allah benar-benar mengetahui orang-orang yang beriman: dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang munafik" AQ 29:11

"Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling mengetahui siapa yang sesat dari jalan Nya; dan Dialah yang paling mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk" AQ 68:7

Allah juga menyatakan yang kita tidak boleh memaksa sesiapa pun untuk beriman.  

"Dan jikalau Tuhanmu mengkehendaki, tentulah beriman semua orang yang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semunya ? AQ 10:99

Allah juga menyatakan bahawa hanya Dia yang mampu membuat seseorang itu beriman. 

"Dan tidak ada seorangpun akan beriman kecuali dengan izin Allah; dan Allah akan menimpakan kemurkaan kepada orang-orang yang tidak mempergunakan akalnya" AQ 10:100

Malah, Rasulullah juga tidak mampu membuat semua orang beriman: 

“Sebahagian besar manusia tidak akan beriman – walaupun aku sangat menginginkannya. Dan aku sekali-kali tidak meminta upah kepada mereka (terhadap seruanku ini), itu tidak lain hanyalah pengajaran bagi semesta alam)”  AQ 12:103-104

Jadi, bagaimana para agamawan boleh menentukan dan memaksa seseorang itu beriman dengan hanya bersandarkan sekeping kertas atau dokumen sahaja?  Apakah mereka lebih hebat dari Rasulullah dan mempunyai hubungan langsung dengan Allah bagi mendapatkan kelulusan atau pengesahan? 
Apa pula kata AlQuran tentang iman?  

“Rasul telah beriman kepada AlQuran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan demikian pula orang-orang yang beriman.  Semuanya beriman kepada Allah, Malaikat-malaikatNya, Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya.  “KAMI TIDAK MEMBEZA-BEZAKAN SESEORANGPUN DARI RASUL-RASULNYA,” dan mereka mengatakan: “Kami dengar dan kami taat”. “Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kami kembali.” AQ 2:285

Bagi penulis, jika kita mencari rukun iman, maka ia sebenarnya berada dalam ayat di atas.

Secara ringkasnya, orang-orang beriman adalah orang-orang yang percaya kepada apa yang diturunkan dari Tuhan, iaitu AlQuran.


1.       Dengan itu,  mereka percaya kepada Allah
2.       dan Malaikat-malaikat
3.       dan Kitab-kitab
4.       dan Rasul-rasul
5.       dan TIDAK MEMBEZAKAN ANTARA RASUL-RASUL
6.       dan mereka berkata ‘kami dengar dan KAMI TAAT.’

Orang-orang beriman, menurut AlQuran, tidak pula menyebut dua kalimah syahadah sepertimana kita diajar.  Sebaliknya, AlQuran memberi amaran yang bertentangan sama sekali:


“Dan apabila disebut nama Allah semata-mata, segan serta liarlah hati mereka yang tidak beriman kepada hari akhir; dan apabila disebut nama-nama yang mereka sembah dan puja selain dari Allah, mereka dengan serta merta riang dan gembira.” AQ 39:45

Perhatikan ayat di atas baik-baik;   Orang-orang yang TIDAK BERIMAN tidak suka jika kita menyebut Allah SEMATA-MATA.  Mereka ‘hanya akan gembira dengan menyebut nama Allah BERSAMA dengan nama-nama yang lain’.   

Ertinya mereka degil ingin memasangkan Allah dengan manusia yang mereka puja. 

Manusia itu boleh jadi imam-imam mazhab, penulis-penulis hadith atau nabi dan rasul.   

Justeru, bukankah kitalah selama ini menyebut “Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, DAN aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah”?  Kenapa kita perlu pasangkan Allah dengan Rasul secara setaraf?  Dan kenapa kita perlu bezakan taraf Rasulullah dengan 
Rasul-rasul yang lain sedangkan Allah melarangnya?

Tidak keterlaluan dikatakan bahawa umat Islam hari ini seolah-olah memuja Rasulullah melebihi rasul-rasul lain dan meletakkan Rasulullah hampir setaraf dengan Tuhan.  Umat Islam pada dasarnya tidak menganggap Rasulullah sebagai penyampai mesej Tuhan tetapi sebagai pasangan kepada Tuhan sehingga boleh membuat hukum sendiri yang tiada di dalam AlQuran.   Hukum-hukum ini dikatakan dicatatkan di dalam hadith melalui dengar cakap dan penceritaan dari satu generasi, dan melangkaui generasi dalam masa 200 tahun.  

Umat Islam tidak mengendahkan mesej yang dibawa oleh Rasulullah iaitu AlQuran, tetapi lebih berminat untuk meniru Rasulullah sedangkan mereka tidak punya satu bukti pun yang Rasulullah berbuat apa yang mereka katakan itu.  Akibatnya, mereka hanya meniru-niru cara hidup dan budaya orang Arab sahaja.  
Cara hidup dan budaya orang Arab ini dikatakan ‘sunnah Rasul’ dan sunat diikuti, kalaupun tidak diwajibkan secara tidak langsung. 

Hari ini, nama Rasulullah dinyanyikan, dizikirkan, dicetak dan digantung bersebelahan nama Tuhan di mana-mana.   Malah, syarat untuk menjadi umat Islam juga kita perlu membuat pengakuan bersaksi terhadap Allah dan Rasulullah secara berpasangan.

Sedangkan AlQuran menyatakan bahawa orang yang beriman tidak menyebut apa yang kita sebut itu tetapi sebaliknya menyebut ‘kami dengar dan kami taat/patuh’. 

Ayat yang hampir sama diulang di dalam AlQuran dalam mencerita keimanan seseorang.   

“Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: ‘Tunduk patuhlah!” Ibrahim menjawab: ‘Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam.” AQ 2:131 --- (Aslam-tu-li-rabbil-alameen)

“Dikatakan kepadanya: ‘Masuklah ke dalam istana’.  Maka tatkala dia melihat lantai istana itu, dikiranya kolam air yang besar, dan disingkapkannya kedua betisnya.  Berkatalah Sulaiman: ‘Sesungguhnya ia adalah istana licin terbuat dari kaca.’ Berkatalah Balqis: ‘Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri bersama Sulaiman kepada allah, Tuhan semesta alam.” AQ 27:44 --- (Aslamtu-ma’a-sulaimanna-lillah-hi-rabbil-alameen)

“Katakanlah: ‘Sesungguhnya aku dilarang menyembah sembahan yang kamu sembah selain Allah – setelah datang kepadaku keterangan-keterangan dari Tuhanku; dan aku perintahkan supaya tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam.” AQ 40:66 --- (Uslima-li-rabbil-alameena)

Jelas mengikut AlQuran, tidak ada pra-syarat untuk seseorang itu mengucapkan dua kalimah syahadah untuk menjadi Muslim seperti yang diberitahu oleh para agamawan sejak zaman-berzaman.  

Penulis akui bahawa penulis juga tersentak apabila menyedari hakikat ini.  Mulanya penulis merasa takut untuk mempercayainya.  Tetapi kemudian penulis lebih takut kerana telah meragui firman Tuhan.  Penulis juga benar-benar takut memikirkan bahawa selama ini penulis telah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan apa yang diperintahkan oleh Tuhan.  

Penulis dapati, apa yang ada di dalam AlQuran mengenai syahadah hanyalah kalimah yang pertama: 

“Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan.  Para malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan demikian).  Tak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” AQ 3:18 --- (la-illah-ha-illah-hu)      

Apa yang lebih ‘mengejutkan’ ialah AlQuran dengan jelas menyatakan bahawa mereka yang menyatakan kalimah kedua dalam syahadah iaitu kami naik saksi bahawa Muhammad adalah Rasulullah adalah sebenar-benarnya orang-orang yang munafik

“Apabila orang-orang munafik datang kepadamu, mereka berkata: ‘Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah.” Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah mengetahui bahawa sesungguhnya orang-orang munafik itu benar-benar pendusta.” AQ 63:1 --- (Ash-hadoo-innaka-la-rasulullah)

Untuk menjadi saksi, kita perlu menyaksikan sendiri perkara itu berlaku iaitu dalam kes ini, perlantikan Rasulullah sebagai Rasul.  Namun ini pastinya mustahil kerana Rasulullah bukan sahaja telah lama wafat tetapi juga kita tidak mempunyai sebarang pengetahuan yang nyata tentang siapa dirinya yang sebenar.  Justeru, bagaimana kita begitu berani mengaku menjadi saksi? 

Berbeza dengan kalimah pertama tadi, di mana kita mampu mengakui bahawa tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu kerana hakikat ini dapat disaksikan dengan kewujudan akal yang membawa pengetahuan bahawa pastinya wujud Maha Pencipta alam semesta yang menakjubkan ini.  

Hujah ini dikuatkan lagi apabila AlQuran turut menegaskan bahawa cukuplah Allah sahaja yang menjadi saksi perlantikan Rasulullah:

 “Berkatalah orang-orang kafir, “Kamu bukanlah seorang yang dijadikan Rasul”.  Katakanlah:  “CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI ANTARAKU DAN KAMU, dan di antara orang yang mempunyai ilmu Al-Kitab.” AQ 13:43

“Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari dirimu sendiri.  kami mengutusmu menjadi rasul kepada segenap manusia -  DAN CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI.” AQ 4:79

Maka, bahagian manakah dari peringatan-peringatan Allah ini yang kita tidak faham? 

No comments:

Post a Comment