Pun begitu, penulis masih tertanya, kenapa AlQuran menyebut
tentang solat tetapi tidak memperincikannya? Apakah kita hanya perlu
bersolat mengikut gaya sendiri dan membaca apa sahaja ayat yang sesuai dengan
citarasa sendiri? Bila dan berapa kali
harus solat juga tidak ada, jadi apakah kita harus solat bila-bila saja terasa
sesuai dan berapa kali yang termampu untuk hari itu?
Setelah puas mencari akhirnya penulis dibawa kepada jawapan
kepada persoalan ini yang sebenarnya terletak kepada masalah terjemahan dan
tafsiran AlQuran yang kita baca. Syukur
kepada Allah yang menemukan penulis kepada jawapan ini dalam masa yang singkat. Benarlah bahawa perjalanan hidup kita telah dirancang sebaiknya oleh Allah di mana siapa yang kita temui, dan setiap yang berlaku adalah bertujuan untuk membawa kita ke satu destinasi.
Selama ini, penulis tidak tahu bahawa beberapa perkataan Arab di dalam AlQuran rupanya telah sengaja tidak diterjemah secara langsung, atau tidak diterjemah langsung, atau ditafsir secara korup mengikut pendapat atau agenda penterjemah dan pentafsir masing-masing.
Selama ini, penulis tidak tahu bahawa beberapa perkataan Arab di dalam AlQuran rupanya telah sengaja tidak diterjemah secara langsung, atau tidak diterjemah langsung, atau ditafsir secara korup mengikut pendapat atau agenda penterjemah dan pentafsir masing-masing.
Contoh: Rukuk sebenarnya
bermaksud merendah diri dan sujud bermaksud patuh atau akur iaitu berserah
sepenuhnya dan bukannya perbuatan menunduk dan sembah secara fizikal. Contoh yang lain ialah Islam itu sekadar bermakna kedamaian bukannya nama khas sebuah agama. (perkara ini akan dibincangkan kemudian)
Untuk lebih jelas, di sini penulis sertakan beberapa
perkataan-perkataan yang telah dikorupkan tafsirannya. Maklumat ini penulis perolehi dari berbagai sumber dan menyemaknya semula sendiri dengan membandingkan dengan terjemahan 'word-per-word' melalui sumber utama iaitu corpus.quran.com selain sumber-sumber lain.
Sebelum itu, perlu diingatkan bahawa perbendaharaan bahasa Arab itu membolehkan mesej AlQuran
dipelihara kerana ia mempunyai akar kata
yang maksudnya konsisten tidak kira imbuhan apa pun yang ditambah kepadanya
untuk dijadikan ayat:
"(ialah) Al Quran dalam Bahasa Arab yang tidak
ada kebengkokan (di dalamnya) supaya mereka bertaqwa AQ 39:28
Dan ingatlah bahawa Allah
meletakkan perkataan dan ayat-ayat itu dengan maksud yang tetap dan tidak boleh diganti-ganti dengan tafsiran mengikut pendapat sendiri:
“Dan apabila Kami letakkan suatu ayat di tempat ayat yang
lain sebagai penggantinya padahal Allah lebih mengetahui apa yang
diturunkanNya, maka mereka berkata:
“Sesungguhnya kamu adalah orang yang mengada-adakan saja”. Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui:
AQ16:101
Prinsipnya mudah iaitu kita perlu berpegang bahawa AlQuran itu konsisten dan semua terjemahan dari akar kata sama wajib membawa atau berkisar pada maksud yang sama juga.
Perkataan
|
Kata Akar
|
Erti Kata Akar
|
Terjemahan Biara
(yang dikorupkan)
|
Terjemahan Mengikut Kata Akar
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Islam
|
S-L-M
|
damai
|
Nama Agama
|
Damai/kedamaian/tenteram
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muslim
|
S-L-M
|
Penganut agama Islam
|
Seorang yang hidup dlm keadaan
damai/tenteram
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deen
|
D-N
|
Agama
|
Cara Hidup
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bayta
|
B-Y-T
|
Rumah (Allah)
|
Sistem/Perancangan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
Ayat 3:96 baytin – Rumah (Allah)
Ayat 4:81 bayyata & bay-yee-tun – rancangan di malam hari
Ayat 7:4 & 7:97 basuna
bayyatan – balasan di malam hari
Bagaimana perkataan yang berakar kata sama tiba-tiba membawa maksud yang tidak berkaitan langsung?
Keseluruhan AlQuran
menyebut ‘rumah’ sebagai B-U-Y-T atau Buyut dalam Ayat 2:189, Buyutan dalam
24:29 iaitu dua buah rumah. Dan dalam
Ayat 24:61 rumah disebut Buyuti iaitu rumah masing-masing.
Kesimpulan: Bayta bukan rumah tetapi perancangan,
dasar atau sistem. Maksud ini
perlu konsisten bagi perkataan yang terlahir dari akar kata sama spt. Bayti-ya, Baytal Harama dsbgnya.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
maqam
|
M-Q-M
|
Bekas Tapak Kaki
|
Darjat/Kedudukan/Status
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
Ayat 55: 46 – maqama-robbuka – kedudukan/darjat Tuhanmu
Ayat 79:40. maqama robbihi – dari
kedudukan/darjat Tuhanmu
Ayat 17:79 maqaman
mah-mu-dan – mengangkat darjatmu
Ayat 2:125 Wat-ta-khi-zu
min-maqami Ibrahim – tiba-tiba diterjemah menjadi bekas tempat berdiri/tapak
kaki (Nabi Ibrahim) secara literal?
Cuba gunakan terjemahan ayat akhir itu untuk ayat-ayat lain, tentu tidak masuk akal bukan?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sol-la
|
S-L
|
Sembahyang ritual (solat)
|
Komitmen, Iltizam, perjanjian, ikatan, tanggungjawab, (antara
manusia dengan Tuhan)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
Nota:
Nombor di tengah mewakili berapa kali perkataan tersebut muncul dalam
Quran.
Mana mungkin begitu banyak terjemahan berbeza bagi perkataan dari akar kata sama, dan kadangkalanya yang turut mempunyai imbuhan yang sama? Apa sang penterjemah mendapat wahyu bahawa sememangnya Allah sengaja meletakkan perkataan yang sama dengan makna berbeza? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thor-iffin
|
Mengelilingi rumah batu
|
Orang ramai
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A'kiffin
|
Menumpu kerumah batu
|
Menumpu kepada sistem Allah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sujud
|
S-J-D
|
Bersujud secara fisikal
|
Patuh, Akur kepada perintah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
masajid
|
S-J-D
|
Rumah
Tuhan untuk umat Islam bersolat
|
Perintah yang diperkenankan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Masjidal-lah
|
S-J-D
|
Rumah Allah
|
Perintah yang diperkenankan oleh Allah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Masa-jidil-harami
|
S-J-D
Dan
H-R-M
|
Rumah sembahyang yang suci
|
Landasan Perintah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Masa-jidil-lah
|
S-J-D dan
H-R-M
|
Rumah sembahyang kepunyaan Allah
|
Landasan Perintah Allah
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ruko'
|
R-K
|
Tunduk secara fizikal
|
Merendah diri
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ka'aba
|
K-B
|
sendi
|
Kiub batu di Mekah
|
Sendi asas (paling bawah)/ buku lali
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
Ayat 5:6 ka’baini
– buku lali/sendi asas
Ayat 5:95 ka’bati – buku lali/sendi
asas
Ayat 5:97 ka’bata – tiba-tiba diterjemah sebagai kiub batu di Mekah?
Prinsip konsisten AlQuran memberitahu
kita bahawa terjemahan yang lebih tepat pastinya ‘sendi asas’ (dlm konteks
ayat tersebut ialah kepada sebuah sistem/ rancangan)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hadya
|
Korban binatang
|
Petunjuk
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
qola-ida
|
Kalongan untuk binatang
|
Garisan undang2 memburu
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
u'mroh
|
M-R
|
Melawat kiub batu diMekah
|
Hidup, kehidupan, umur, usia,
memajukan, menghidupkan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
Ayat 11:61 ta’mara-kum
– menghidupkan
Ayat 15:72 amru-ka
– hidupmu
Ayat 35:11 wama-yu-‘am-maru
min mu-‘am-marin – tidak diberikan umur yang panjang, juga tidak dijadikan
pendek umurnya
Jadi, bagaimana
umrah menjadi satu ritual sunat khas yang perlu dilakukan di Mekah? Di mana bukti ayatnya?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Haji
|
H-J
|
Lawatan agama tahunan
|
Cabaran atau mengambil cabaran
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bukti terjemahan biasa telah dikorupkan:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakaa
|
Bayaran untuk agama
|
Membersih diri dari kejahatan atau
keburukan, memurnikan, menjadikan atau menghasilkan kebaikan
|
Walaupun setelah memahami wujudnya korupsi dalam
terjemahan-terjemahan yang ada, ia belum cukup untuk penulis merasa puas.
Penulis masih gusar untuk meninggalkan terus solat ritual walaupun setelah yakin bahawa makna yang tepat untuk ‘sollaa’ di dalam AlQuran bukanlah solat ritual, tetapi iltizam atau komitmen manusia kepada Allah iaitu untuk hidup berlandaskan perintah dan peraturanNya (Deen), menyahut cabaran untuk tetap patuh (sujud) di atas peraturan itu, sentiasa merendah diri (rukuk) kerana manusia sebenarnya tidak tahu apa-apa, belajar bersungguh-sungguh, berbuat baik, amanah dan bekerja keras agar dapat membuahkan kebaikan (zakaa) kepada diri, sesama makhluk dan alam semesta.
Penulis masih gusar untuk meninggalkan terus solat ritual walaupun setelah yakin bahawa makna yang tepat untuk ‘sollaa’ di dalam AlQuran bukanlah solat ritual, tetapi iltizam atau komitmen manusia kepada Allah iaitu untuk hidup berlandaskan perintah dan peraturanNya (Deen), menyahut cabaran untuk tetap patuh (sujud) di atas peraturan itu, sentiasa merendah diri (rukuk) kerana manusia sebenarnya tidak tahu apa-apa, belajar bersungguh-sungguh, berbuat baik, amanah dan bekerja keras agar dapat membuahkan kebaikan (zakaa) kepada diri, sesama makhluk dan alam semesta.
Ayat “Tunjukkanlah buktimu jika kamu
orang-orang yang benar” AQ 2:111 menjadi pemangkin untuk penulis meneruskan
pencarian. Ya, penulis perlukan bukti kukuh
sebelum memilih untuk mengikut jalan ini.
Dah tu, yang kata jibril ajar nabi Muhammad cara solat tu bidaah ke apa???? Yg nabi Muhammad solat tu salah ke? Yg nabi Muhammad solat jeemah dgn para sahabat tu cerita palsu ke????
ReplyDelete